הבלוג

חיפוש

הרשמו וקבלו את הפוסט הבא למייל:

פוסטים חדשים

מה מעניין אותך

איך לקבל החלטה בתנאי אי וודאות

על כך שהמצב היום הוא זמני – אין עוררין.
עד כמה זמני- זו שאלה שאין לאף אחד תשובה עליה (ואם יש – תפנו אותו גם אלי בבקשה :).

מכאן עולה דילמה בקרב מנהלים שאני פוגשת – עד כמה להשקיע, אם בכלל, בפתרונות ומהלכים כשההכרח או הנחיצות שלהם לא ברורים במצב היום.

למשל: מהלך להזמנת ציוד לעבודה מהבית, השקעה בהדרכות למנהלים על ניהול עובדים מרחוק, יצירת דרכי התקשרות חדשות עם לקוחות – עם מיקוד באון ליין, מידת שינוי צורת העבודה ביחידה ואפילו פגישת הנהלה לתכנון של הטווח הבינוני – כשמי יודע מה יהיה…
אף אחד לא רוצה ליצור בזבוז בימים אלה – של שעות עבודה, של כסף, של מוטיבציה של עובדים שגם ככה לא קל להניע היום את חלקם מסיבות אובייקטיביות. מצד שני, לא נרצה ליצור קיפאון או עצירה של מהלכים שיכולים בעלי ערך.

2 שאלות שיסייעו בקבלת החלטה

כדי למקסם את המצב הקיים בתנאי אי הוודאות – יצרנו 2 שאלות שיובילו לצמצום הסיכון בהשקעה מיותרת ולהגדלת הסיכוי למקסום פתרון או מהלך:

1. האם לפתרון יוכל להיות שימוש גם כשנחזור לעבודה סדירה? מומלץ להשקיע עוד רגע של מחשבה.

2.1 לא – מה המחיר שנשלם? מה הסיכון?
למה להשקיע בכל זאת? איזה ערך הוא ייצר לחברה? איזה משאבים ומה מידת ההשקעה הנדרשת לכך?
2.2 כן – מה הערך של הפתרון לארגון היום? מה השימושים והערך הצפויים לארגון בעתיד? איזה משאבים נדרשים ומה מידת ההשקעה הנדרשת לכך?

כשחושבים על הערך לארגון הכוונה היא לעובדים, ללקוחות, לחברה.

צורת החשיבה שמשלבת בין העת הזו לעתיד לבוא בתנאים של אי וודאות – מאפשרת למקסם את הפוטנציאל של כל פיתרון, ותאפשר בהמשך להטמיע שינויים, חדשנות ויעילות כשנחזור לימי שגרה. לחילופין- היא תאפשר הבנה טובה יותר של מחיר הוויתור. 

לדוגמא:

הגיעה הזמנה של ציוד לעבודה מהבית מאחת המחלקות בחברה שמסתכמת בעשרות אלפי שקלים. מאחר ובארגון לא מקובל לעבוד מהבית, לאחר החזרה לעבודה סדירה לא יהיה צורך במרבית הציוד ומנהל הרכש לא רואה את הערך שבהשקעה. בשיחה עם מנהל המחלקה שעשה את ההזמנה הוא הסביר שישנם עובדים שללא הציוד – אין להם דרך לעבוד מהבית באופן רציף ובמקרה של 3 עובדים – מדובר בפגיעה במענה הרציף ללקוחות. בשיחה משותפת הם הסכימו לרכוש חלק מהציוד עבור שלושתם – כדי לשמר את הלקוחות, ובנוסף התחייב המנהל המזמין לעשות שימוש בציוד עבור עובדים חדשים שיקלטו ליחידה בהמשך.
באותו ארגון הגיעה בקשה אל מנהלת משאבי אנוש לקיים הדרכות און ליין למנהלים בנושא של ניהול עבודה מהבית. האם יש צורך? – כן. לאור השאלות התחדד לה שעל אף שהמיקוד של הבקשה היה במתן כלים למצב היום, כדאי להרחיב מעט את הנושא ולעסוק בעבודה מהבית גם בשגרה וגם בחירום – כהכנה למהלך שרצתה המנכ"לית לקדם שיאפשר העסקה גמישה יותר של עובדים בהמשך.

 

בתקופה של אי וודאות מתקבלות החלטות רבות שאת טיבן ניתן יהיה להעריך רק בעוד תקופה. שילוב בין חשיבת טווח קצר וחשיבת טווח ארוך ייצרו ערך היום ובעתיד.

להצלחה שלך,

רות חובב וענונו

 

שתפו את הפוסט:

Facebook
Email
LinkedIn
WhatsApp
דילוג לתוכן