הבלוג

חיפוש

הרשמו וקבלו את הפוסט הבא למייל:

פוסטים חדשים

מה מעניין אותך

שיפור תפקוד העובדים דרך חיזוק החוסן האישי 

חוסן אישי מתייחס ליכולת להתאושש ולחזור במהירות לתפקוד לאחר משבר או קושי.

משל עץ הארז וקנה הסוף מסביר יפה את העיקרון – עץ הארז הוא אמנם חזק ויציב, אך מול רוח חזקה הוא עשוי להשבר. קנה הסוף לעומתו מתכופף עם תנועת הרוח ומתיישר חזרה במהירות. הוא לא נשבר בהשפעת הרוח כי הוא גמיש ומסתגל.

בימים האחרונים אני פוגשת אנשים שמשתפים שחוסר הוודאות, העומס האדיר בו הם נמצאים לצד הג׳ינגול של העבודה עם ילדים בבית מביא אותם לרגעים בהם הם מרגישים ״על הקצה״. החיים בין גלי תחלואה לסגרים יוצרים מציאות מאתגרת עבור רובנו. אנו נדרשים לא  אחת להיות יותר ״קנה סוף״ מאשר עץ ארז – להתאושש מקשיים ולהסתגל במהרה למצבים חדשים. זוהי תקופה בה החוסן האישי נעשה מצרך חשוב מאין כמוהו. כמנהלים אתם רואים את זה בא לידי ביטוי בחוסר מיקוד, שחיקה שמשתקפת בירידה במוטיבציה וברמת  הביצוע.

 

מחקרים מראים כיצד חוסן גבוה משפיע לטובה על שביעות רצון ומחוברות בעבודה, על well being ועל הפחתת ירידה במצב הרוח.

הגורם שיכול לחזק חוסן אישי - רשת הקשרים בארגון

 

חוסן אישי הוא כושר מנטאלי  – משמעות הדבר שניתן לחזק אותו במספר דרכים.

בפוסט זה, אתייחס לגורם אחד בעל השפעה רבה על החוסן האישי: רשת הקשרים האישית – ה network שלנו בארגון.
מחקרים שונים מראים שאותם אנשים שיש להם רשת קשרים חזקה בארגון, הם אלו שמגלים חוסן גבוה יותר בהתמודדותם עם קשיים.
אנשים ברשת הקשרים הארגונית שלנו עוזרים לנו לצחוק על קשיים, מזדהים איתנו ובכך יוצרים תחושה שהקושי הוא נורמלי, מאפשרים לנו לראות בעיות דרך עוד נקודת מבט או לקבל תוקף לרעיון / תכנית שלנו.
במילים אחרות – החוסן שלנו מתחזק תוך כדי אינטרקציות עם אחרים.

במחקר בנושא, פנו למגוון מנהלים שנחשבים למצליחים ביותר בארגונים שלהם ושאלו אותם – מהי התרומה של רשת הקשרים שלך עבורך? ניתן לחלק את התשובות השונות שעלו ל 8 קטגוריות:

  1. קשרים עוזרים לי להגיע להבנה טובה יותר של אנשים ופוליטיקה ארגונית

  2. חיזוק הבטחון שלי להגן על עמדתי, לעמוד על שלי ולדעת להסביר את זה

  3. מציאת דרך לפתור בעיות

  4. נקודת מבט – לקבל עוד פרספקטיבה לאור קושי

  5. תחושת משמעות – להזכר במטרה או במשמעות של מה שאני עושה

  6. הומור – לצחוק על עצמי או על המצב

  7. קבלת אמפתיה – מסייעים לי בהבנה שהקשיים שלי מובנים וקיימים גם אצל אחרים

  8. איזון עומסים – דרך הקשרים שלי מתאפשרת העברת תכולות / קבלת תמיכה שמורידה עומסים.

Networking במציאות של ריחוק חברתי

 

אז אמרנו שרשת קשרים מסייעת לחיזוק חוסן ומכאן להתמודדות טובה יותר עם קשיים ביומיום. אבל במציאות של ריחוק חברתי, בין אם עובדים מהבית ובין אם מגיעים למקום העבודה, היכולת ליצור ולתחזק קשרים בארגון נפגעת. ההזדמנויות לצאת עם הצוות לארוחת צהריים, להפגש בהרמת כוסית, להחליף כמה מילים לפני שמתחילה הפגישה או להיקלע לשיחת צד ספונטנית במסדרון הצטמצמו מאוד.
לכן דווקא בימים אלו כשאנשים זקוקים לרשת קשרים יותר מתמיד, רבים מעידים על החלשות ה network  שלהם בארגון. על אחת כמה וכמה לגבי אלו שחדשים בארגון ולא הספיקו לבסס קשרים רבים.

איך ניתן לחזק חוסן אישי דרך חיזוק ה network בארגון?

 

כמנהלים – יש לכם אפשרות לחזק את רשת הקשרים שלכם ושל אנשיכם באופן שישפיע על החוסן ומכאן על תפקוד היחידה שלכם:

1.התחילו בעצמכם – עם היד על הלב – מ 1 עד 10, עד כמה אתם מרוצים מה- network שלכם בארגון? עד כמה המציאות של השנה האחרונה השפיעה על יכולתכם לבנות ולשמר קשרים? בחנו את 8 הקטגוריות שצויינו פה קודם – אילו מהן הייתם רוצים לקבל יותר? עם אלו אנשים בארגון, חיזוק הקשר יאפשר לכם את זה? מה תרצו לעשות כדי לחזק את אותם קשרים?

2. תווכו בין אנשים במטרה לסייע להם לחזק קשרים – עוד לפי הקורונה ניתן היה להבחין בשינוי בתפקידם של מנהלים. כיוון שלעובדים יש ידע רב והכרות עם ״השטח״, תפקיד המנהל אינו בהכרח למצוא פתרונות לבעיות, אלא ליצור בין אנשים את החיבורים הנכונים שיאפרו למצוא את הפתרונות (יכולת שנקשרת למושג  ״מנהיגות רשתית״).
המציאות כיום מחייבת מנהלים להשקיע עוד יותר בסיוע לאנשיהם למצוא את החיבורים שיובילו לחיזוק רשת הקשרים. כיוון שאתם כמנהלים מחזיקים בראש תמונה יותר רחבה של מה שקורה בארגון, קל לכם יותר לזהות פוטנציאל לחיבורים שיובילו לערך. כשמישהו מאנשיכם מעלה בעיה במקום לפתור אותה איתו הפנו אותו לאנשים שונים בארגון שיוכלו לסייע לו. בקשו מהם לסער מוחות כדי לייצר פתרון לבעיה / תכנית פעולה / רעיונות לקידום נושא בעל ערך.

3. השקיעו בחיזוק הקשרים בצוות שלכם – בין אם תחת ניהולכם הישיר צוות מנהלים או עובדים, השקיעו בחיזוק הקשרים בינהם. לדוגמה – הקדישו כמה דקות בישיבות צוות לסבב קצר בו כל אחד משתף באתגר שהכי מעסיק אותו בימים אלו. אם הישיבות נעשות באופן דיגיטאלי מרחוק – ניתן להתחלק לזוגות בחדרים וירטואליים כדי לשתף בבעיה שמתמודדים איתה לצד הצלחה או הישג מהזמן האחרון.
אלו דוגמאות ליצירת אינטרקציות בעלות אופי שונה ממה שרגילים ביומיום. הן יוצרות תחושת לכידות, מאפשרות לאנשים לקבל רעיונות, השראה, לצחוק על המצב, לחוש הזדהות או להבין משהו באופן שתורם ומחזק אותם. עוד על כך בפוסט 8 טיפים לישיבות ענייניות ומעניינות באונליין

4. עובדים חדשים – זוהי ״אוכלוסיה בסיכון״ בכל הקשור להתמודדות עם קשיים ולביסוס רשת קשרים ארגונית. בתהליך הקליטה המקובל אצלכם בארגון, סביר שעובדים חדשים נפגשים עם אנשים שונים. אך לרוב זה נעצר לאחר פגישת היכרות ראשונית. איפה שאין קשרי עבודה הדוקים ביומיום, לא נוצרים קשרים בעלי ערך.
שווה להשקיע עוד תשומת לב בסיוע לאותם עובדים לבנות את רשת הקשרים שלהם. לדוגמה, בידקו עם עובד חדש לאחר פרק זמן מאז שהצטרף, עם מי הוא מקושר. כוונו אותו לקיים פגישות חשיבה משותפות עם אנשים מסויימים שהעמקת הקשרים איתם תייצר עבורו ערך. בנוסף, הזמינו אותו להצטרף לפגישות עבודה שמשיקות לתחום העיסוק שלו.

לסיכום, רשת הקשרים שלנו בארגון היא משאב יקר בעל תרומה רבה ליכולתנו להתגבר על קשיים, להסתגל למציאות המשתנה ולחזור לתפקוד אפקטיבי באופן מהיר. מנהלים שמשקיעים בחיזוק, בנייה ושימור רשת הקשרים שלהם ושל אנשיהם, במיוחד בימים של ריחוק חברתי, תורמים ישירות לחיזוק החוסן של אנשיהם ומכאן לתפקוד וביצועי היחידות שהם מנהלים.

שתפו את הפוסט:

Facebook
Email
LinkedIn
WhatsApp
דילוג לתוכן