הבלוג

חיפוש

הרשמו וקבלו את הפוסט הבא למייל:

פוסטים חדשים

מה מעניין אותך

למה ואיך לאפשר לאנשים שלך חופשה אמיתית

בתקופה האחרונה אני שומעת מהרבה מנהלים ועובדים על שחיקה, עייפות, קושי להרים עוד פרויקט ועוד אחד. אפשר לומר שזו תופעת לוואי למגפה – אחרי תקופה עם הרבה מתחים בבית, בעבודה ובשילוב של שניהם, מה גם שהשנה הקרובה לא לגמרי ברורה. נוסיף על זה אפשרויות מצומצמות יחסית ליציאה לחופשה טובה, כזו שמטעינה את המצברים – אפשר להבין את השחיקה והעייפות שמצטברת.

האתגר המרכזי כשיוצאים לחופשה

כיוון שהארגון ממשיך לעבוד גם בזמן החופשה מגיעים מיילים, נשלחות הודעות בקבוצות ומקבלים שיחות. נוצר מצב מאתגר עד בלתי אפשרי לצאת לחופשה אמיתית, להתנתק מהעבודה. באופן הזה אנשים רבים לא לוקחים את החופשה שלהם עד הסוף – כלומר – הם יוצאים לחופשה, אבל נשארים מחוברים למיילים ("אני רק מציצה לרגע"), טלפונים ("הם יודעים שאני בחופשה, זה בטח דחוף"), הודעות ועוד.

גם בלי מגוון האמצעים הטכנולוגים שגורמים לנו להיות בקשר – המחשבות, הרעיונות והדאגות שלנו הולכות איתנו בראש. החל מ"אני מקווה שהם מסתדרים שם עם קידום הפרויקט", דרך "מה אני אציג בישבת הנהלה בעוד שבועיים", ועד "שכחתי לבקש שיעבירו אל הלקוח את הקובץ".

למה חשוב להתנתק מהעבודה מידי פעם?

מספר מאמרים ומחקרים מHBR מציגים את היתרונות שבחופשה שמאפשרת התנתקות:

בהיבט הארגוני – עסקי -חופשה יוצרת שיפור פרודוקטיביות, מפחיתה לחץ ומקדמת יצירתיות. בנוסף, חופשה מאפשרת לקבל פרספקטיבה שמסייעת לאנשים לזהות פתרונות חדשים לבעיות.

בהיבט האישי – זמן מנוחה מהעבודה מגביר חוסן, מה שמחזק את יכולתם של אנשים להתמודד עם קשיים בעבודה. בנוסף, זה מאפשר לאנשים הזדמנות לקדם את המטרות שלהם בחיים שמעבר לעבודה.

 

בהיבט הניהולי – אם תפרגנו לאנשיכם חופשה אמיתית, עם שקט וללא הפרעות, הם יוקירו לכם את זה ויעריכו. תרוויחו עובדים עם מוטיבציה גבוהה יותר.

מהכיוון השני, מחקרים מראים שלעבודה בסופי שבוע או בזמן חופשה השפעה שלילית על מוטיבציה המובילה לירידה בשביעות רצון עובדים ופוגעת במידת הפרוקודטיביות.

אפשרו לאנשיכם מיצוי של החופשה

 

פעולות שיאפשרו לאנשיכם למקסם את החופשה שלהם:

1.פרגנו את החופשה באופן ברור – עכשיו יותר מתמיד חשוב שאנשיכם ישמעו מכם שחשוב לכם שהם יקחו את החופשה כדי להתרענן, להתאוורר, להתרחק. אם תגידו את הדברים באופן מפורש, אנישכם יצאו לחופשה עם פחות רגשי אשמחה ולחץ. ויפיקו ממנה הרבה יותר. הם גם יחזרו עם יותר אנרגיות.

2. תעדפו ביחד – מה לסגור עד החופשה, מה נשאר פתוח, את מי להכין כדי שיתן מענה בנושאים מרכזיים במהלך החופשה.

3. הימנעו מלפנות אל אנשיכם בזמן החופשה ככל שניתן – מחשבות כמו ״רק אכתוב מייל- הוא כבר יענה לי כשיחזור״ או ״אני רק אשלח אליה שאלה קטנה בווטסאפ״ – לא מאפשרות להתנתק. אנשיכם מאוד יעריכו את זה כשיחזרו ויגלו שעשיתם מאמץ לאפשר להם התנתקות מלאה

פעולות שיאפשרו לכם למקסם את החופשה שלכם

 

1. מיקוד הדברים החשובים לקידום – הגדירו באופן ברור את סדרי העדיפות – במה להתקדם, מה חשוב לעשות על ידי מי, מה התוצאה המצופה בכל דבר.

2. הגדירו באילו מקרים כן פונים אליכם– ישנם מצבים שבכל זאת דורשים מעורבות או התייעצות: משבר שקשור לדחיית לו"ז, סיום שלב בפרויקט, קבלת החלטה לאור תוצאות שאמורות להגיע. לעיתים הידיעה שיגיע עדכון כשצריך יאפשרו לך להרגע.

מומלץ לכתוב את עיקרי הדברים- כדי לצמצם אי הבנה.

3. הכינו מומחים למענה – שניים שלושה אנשים שבמקרים של שאלות או בירורים ניתן לפנות אליהם. חשוב להכין אותם מראש, לתת להם אחריות וסמכות לקבלת החלטות עד רמה מסויימת. הכינו הודעה אוטומטית בדבר יציאתכם לחופשה בה יש הפניה אליהם באופן מדוייק.

4. הררי המיילים- מאחר וביום ממוצע נכנסים עשרות ומאות מיילים. במידת האפשר צרו אוטומציות בתיבת המייל שלכם – מה למחוק, מה להכניס לתיקיית ה"דחוף" שאליה אתם מגיעים מייד אחרי החופשה ומה להפנות אל האנשים מהסעיף הקודם. בכל מקרה כדאי לסגור מראש ביומן זמן לפגישות עם אנשיכם ומעבר על המיילים בימים שאחרי החזרה מהחופשה כדי לאפשר עדכון באופן מדורג.

5. הגדירו תדירות סבירה להתחברות – ישנם תפקידים שדורשים זאת. לפני שאתם יוצאים לחופשה הגדירו את התדירות בה תתחברו למיילים והודעות. בסוף כל יום, ואולי אחת ליומיים. תאמו ציפיות- עם המנהל הישיר, עם אנשיכם. זה יקל מאוד על כל הצדדים.

6. מקום לפריקת מחשבות – מחברת או NOTE בטלפון – כיתבו שם כל רעיון, דאגה, תזכורת, או מחשבה ותשכחו מהם.

למנף את החופשה שלכם לשיפור תפקוד היחידה

חזרתם מהחופשה, שווה להפיק לקחים. כשאתם לא נמצאים אחרים נחשפים לחלקים מה"עולם" שלכם. יכולות להיות להם תובנות, ואולי תגלו שיש פעולה שאתם רגילים לעשות אבל מישהו מאנשיכם מאוד נהנה ממנה וישמח להמשיך להוביל אותה. אם משהו לא עבד כמו שצריך – שווה לבחון למה ולהפיק לקחים.
אותו הדבר במקרה בו עובד שלכם חזר מחופשה- נחשפתם לעולם שלו, יש תובנות? שווה ללמוד מהן.

לסיום,

שתהיה לכם ולעובדים שלכם חופשה מצוינת, שתטעין אתכם ואותם באנרגיה מחודשת, יצירתיות ובריאות.

ואם יש הצעות נוספות- נשמח לשמוע.

שתפו את הפוסט:

Facebook
Email
LinkedIn
WhatsApp
דילוג לתוכן