מטרות החניכה
מטרות החניכה נחלקות לשני תחומים:
1. שיפור הידע, המיומנות של הנחנך – התמחות בתחום חדש, שיפור הידע אצל עובד מנוסה, שיפור כישורי המכירה של אצל איש המכירות או מיומנויות הניהול של מנהל המחלקה.
2. חיזוק תחושת המסוגלות – פיתוח הביטחון של הנחנך לפעול, להתנסות, לייצר למידה ומודעות להתנהלותו ומעשיו. תחושת המסוגלות היא הרוח שמניעה את העובד או המנהל אל השיפור.
לרוב מקובל לחשוב על חניכה בהיבטי קליטת מנהלים ועובדים חדשים לארגון. אך לחניכת מנהלים ועובדים מנוסים וותיקים יש ערך ארגוני- ניהולי גבוה: שימור עובדים, העלאת שביעות רצון, פיתוח מנהלים ועובדים (החונכים והנחנכים), מעורבות המנהל החונך בהווי הארגון, חיסכון בעלויות ועוד.
למה להשקיע בחניכה בארגון?
* מינוף ידע ונסיון קיימים בארגון – תהליך החניכה מייצר מצב שבו מנהל או עובד – החונכים מעניקים מנסיונם ומהידע שלהם לנחנך. במקום להביא ידע ונסיון מן החוץ, מומלץ למנף את זה הקיים בארגון.
* תקשורת בארגון – במסגרת תהליך החניכה צפות ועולות דילמות אישיות כמו גם ארגוניות. זו הזדמנות מצוינת לייצר תקשורת בין דרגים בארגון, בין עובדים.
* שימור מנהלים ועובדים – תקשורת בין מנהל ועובד, כמו גם פיתוח מנהלים ועובדים הינם מפתח לחיזוק הקשר בין העובד והארגון. ומכאן שימור המנהלים והעובדים לאורך זמן. באמצעות חניכה יכול הארגון לגדל את דור המנהלים הבא, את העתודה המקצועית והניהולי בחברה.
רוח הניהול, המנהיגות העדכנית והמקובלת כיום היא כזו המשלבת תקשורת וחניכה בין המנהל לעובד.