הבלוג

חיפוש

הרשמו וקבלו את הפוסט הבא למייל:

פוסטים חדשים

מה מעניין אותך

אל תחכו שיקדמו אתכם לתפקיד הבא, קדמו את עצמכם בארגון

בתוכניות הניהול שלנו, אני פוגשת לא מעט מנהלים שמשתפים בתסכול שלהם מכך שהם רוצים להתקדם או להתפתח בארגון- לתפקיד ניהולי בכיר יותר, תפקיד מקביל ביחידה אחרת, או להרחיב את תחום האחריות הניהולי שלהם. בפועל – הם לא מרגישים שהמנהלים שלהם נותנים להם תשובות/פתרון/ מענה לגבי הקידום שלהם כמו שהם מצפים.

נהדר, אני אומרת להם, ומה אתם עושים כדי לקדם את עצמכם לשם? חלקם עונים שאמרו למנהל.ת שלהם בשיחת המשוב או ב 1:1, אבל בדרך כלל בזה זה מסתיים.

מוכר?

לכן בחרתי לכתוב למי שרוצה להתקדם, להתפתח, לעבור הלאה לתפקיד הבא בארגון. אתם, שמאמינים בארגון שלכם, שטוב לכם, אבל איך אומרים- קצת מיציתם את התפקיד הנוכחי וחושבים שאתם יכולים להמשיך הלאה. כשההעדפה הברורה היא הלאה בארגון, אבל אם לא יתפתח משהו – אתם לא פוסלים לעבור לארגון אחר.

מי דואג לקידום שלך

 

לרבים יש ציפייה שהמנהל.ת או הארגון יציעו להם את ההזדמנות לתפקיד הבא. אבל זה לא תמיד המצב. והמסר כאן הוא – שאם אתם לא תדאגו לעצמכם, לא בטוח  שיהיה מישהו אחר שידאג לכם.

כדאי לקחת בחשבון שבהנחה שאתם עושים היום עבודה טובה- לא יהיה למנהל.ת שלכם קל לשחרר אתכם ליחידה אחרת. נכון, זו טובת הארגון – שתישארו בו ותתפתחו, אבל לא לכל המנהלים קל להסתכל על המצב מנקודת המבט הזו. הם מכירים אתכם, מעריכים, יש להם כבר שיטות ודרכים להתנהל אתכם. להתחיל לקלוט עכשיו מישהו חדש, ולחנוך, ולהסביר ו…. הבנתם לאן זה הולך.

להתקדם בחברה - מאיפה מתחילים?

 

רגע לפני שרצים קדימה, חשוב שקודם כל יהיה לכם ברור מה אתם רוצים.

למה? 2 סיבות:

>> כדי שתגיעו למקום שנכון לכם – לא אחת תפקידים נראים לנו נחשקים אבל בפועל הם לא מתאימים לנו. במצבים אחרים, יש לנו יכולות מאוד טובות בתחום מסויים, אבל אנחנו רוצים לפתח גם אחרות.
זה דורש בירור אישי- מה נכון וטוב לכם. אל תמהרו להיענות להזדמנויות שמציעים לכם, אבל לא מתאימות לכם – זה יכול להוביל לאכזבה.

>> כדי שאחרים יוכלו לעזור לכם- כשברור לנו מה אנחנו רוצים, קל לתקשר את זה לאחרים שיכולים לעזור לנו.כשבאים עם אמירה כללית כמו "אני רוצה לעבור לתפקיד הבא" קשה להבין מזה לאן, מה זה התפקיד הבא מבחינתכם, ניהולי? מקצועי? להמשיך באותו תחום שאתם נמצאים בו היום או לשנות לתחום חדש?

כדי להבין מה השלב הבא שלך בקריירה חשוב לקחת זמן למחשבה:

? מה היכולות שלי? במה אני טוב/ה? באיזה משימות עף לי הזמן? מה מייצר לי תחושת משמעות והנאה? על מה מפרגנים לי?

? איזה יכולות חסרות לי? אני באמת רוצה לפתח אותן או שזה לא מתאים לי? איזה משימות יש לי נטייה לדחות / להימנע מהן? על מה מעירים לי בדרך כלל?

? האם אני רוצה לנהל אנשים באופן ישיר או מטריציוני?

? אני רוצה תפקיד רוחבי שיאפשר לי עבודה יותר תהליכית, עם אנשים מיחידות שונות, או תפקיד ממוקד, עם מומחיות ומעט ממשקים?

? האם אני רוצה להמשיך בתחום המקצועי שלי? או ללמוד תחום חדש?

? איפה הייתי רוצה לראות את עצמי בעוד כמה שנים? אילו תפקידים והתנסויות יבנו אותי לשם?

 

כדאי לשתף במחשבות עוד אדם שידע להקשיב לכם, ויעזור בחשיבה (לא בעצות) כשהמטרה היא לדייק לעצמך את התפקיד, או המאפיינים של התפקיד הבא שהיית רוצה.

זה נכון, שלא בטוח שתהיה הזדמנות לתפקיד בדיוק כמו שאתם רוצים. לכן, למרות ההכנה והדיוק שעשית עם עצמך, כדאי לבוא בראש פתוח לשלב הבא.

לזרוע את הזרעים אל התפקיד הבא בארגון

 

אז אחרי הדיוק ברמה האישית, זה הזמן להתחיל לפתוח דלתות, לזרוע זרעים, לייצר הזדמנויות.
חשוב לעשות פעולות חדשות, בצורה שונה ממה שהייתם עושים עד כה. אנחנו לא יודעים מאיפה תגיע ההזדמנות, אבל אנחנו לוקחים את ההובלה, ומייצרים התקדמות עם אחד או יותר מהכלים הבאים:

1. מנהל/ת ישיר.ה – בקשו פגישה לטובת העניין. תעדכנו אותם מראש שאתם רוצים לדבר על הנושא. כך השיחה לא תהיה "על הדרך" כשיחת אגב, והנושא יקבל את הזמן והמקום הראויים. בנוסף, המנהל.ת שלכם יהיו מוכנים ויבואו בראש פתוח.

איך לעשות את זה? למשל בפגישת 1:1 לומר "אני רוצה בפגישה הבאה לדבר איתך על כמה מחשבות שהיו לי לגבי התפקיד הבא שלי כאן, אני אשמח לשתף ולהתייעץ איתך".

בפגישה עצמה, חשוב שתבואו בפתיחות (ולא בתקיפות או נחרצות, זוכרים שיהיה קשה להם לוותר עליכם?), תשתפו שחשוב לכם להישאר בארגון, שיש מיצוי של התפקיד הנוכחי, שאתם בחיפוש אחרי תפקיד עם המאפיינים שדייקתם בשלב הקודם.
צרו שיחה, ולא מונולג – תשאלו את דעתם על הכיוון שחשבתם עליו (לא בטוח שיסכימו, אבל חשוב שתבינו את עמדתם, וגם למה הם כן או לא מסכימים או  שזה הכיוון). תשאלו איך הוא / היא מציעים לכם להתקדם עם זה, שתפו ברעיונות שחשבתם עליהם (מהסעיף הבא).

כמו שכתבתי בפתיח, לא בטוח שמנהלים הישירים שלכם יעופו על זה, ויכול להיות שהם גם יחשבו אחרת מכם. בואו קשובים מצד אחד, ומהצד השני עם קשב לעצמכם. לפעמים קל לערער אותנו, בטח בשינויים, וזו לא המטרה.

2. צרו הזדמנויות לחשיפה שלכם – בא לך להיחשף יותר לצד של הביזנס בחברה? איזה פרויקטים משלבים את הביזנס עם התחום שלך היום? זה הזמן לבקש להצטרף לפגישות / הרצאות / סיורים / פרויקטים, כצופה או באופן פעיל. יש פרזנטציה שקשורה לעיסוק שלך למנהלת בכירה? הציעו שתעבירו חלקים ממנה. חשוב לבנות אותה באופן שמשקף גם חשיבה עסקית.

ככל שנזהה ונייצר יותר הזדמנויות לחשיפה לתחום שמעניין אותנו – גם נלמד יותר על התחום וגם תהיה לך הזדמנות לבוא לידי ביטוי להראות את עצמך, באופן מקצועי, כמובן.

3. חזקו מיומנויות – בהנחה שהמעבר לתפקיד הבא יקח זמן, נצלו אותו לחיזוק מיומנויות שאתם מעריכים שתצטרכו בתפקיד הבא. לדוגמא – פיתרון קונפליקטים עם ממשקים, בניית תוכניות עבודה, הנעה של אחרים בתוך הארגון, פרזנטציה ועוד.

4. שתפו בעלי תפקידים רלוונטיים – הרחיבו את רשת הקשרים הארגונית שלכם. לאנשי HR – יש להם תמונה רוחבית על התפקידים בארגון, חשוב שהם יהיו שותפים למחשבות שלכם, ולעבודה שעשיתם. שימו את עצמכם "על השולחן" כמועמדים לתחום שמיקדתם.

אם יש אגף שהייתם רוצים לעבור אליו- בידקו מי מהאגף אתם מכירים? זו הזדמנות מצויינת לקבוע צהרים יחד, או לשתות את הקפה של הבוקר – גם כדי לשמוע יותר על עבודת האגף (דברים שרואים משם לא רואים מכאן) וגם כדי לשתף שמעניין אתכם התחום ואם תהיה הזדמנות לשיתוף פעולה בתפקיד שלכם היום, או תפקיד חדש – אתם תשמחו לשמוע .

ככל שמתאים ונח לכם, פגישה אקראית או מתוכננת עם מנהל האגף, יכולה גם היא להיות הזדמנות מעולה.

מה *לא* לעשות לאורך הדרך

 

לפגוע בתפקיד הנוכחי שלכם – נכון, יצאתם למשימה חשובה עבורכם, ועדין זה לא יכול להיות על חשבון התפקוד בתפקיד הנוכחי. נהפוך הוא, זה לא הזמן לעגל פינות כי לא היה לכם זמן…. החלטתם להתקדם, מעולה, תעשו את זה בנוסף ולא במקום.

"שיווק יתר" – הזהרו מקמפיין שיצור שיח שאתם עסוקים בלקדם את עצמכם לשלב הבא. לצד ההובלה, חשוב לעשות דברים במחשבה, מקצועיות, מינון סביר. לא כולם צריכים לדעת, אלא אנשי המפתח.

פגיעה במנהל.ת הישיר.ה – חשוב מאוד לשמור על קשר פתוח עם המנהל הישיר, וגם אם הם לא דוחפים קדימה את המהלך, דאגו לשמור על שמם כשאתם דואגים לקידום שלכם. איך? "יהיה לי קשה לעזוב את המנהל שלי, אבל אני בתפקיד כבר 3 שנים וחשוב לי לעבור לדבר הבא" או "למדתי המון מהמנהלת שלי, היא דחפה אותי קדימה ואני מוכנה לעבור לשלב הבא". הכיוון ברור, נכון?

אגב, אני מקווה שתקבלו רוח גבית ותמיכה מהמנהל/ת הישירים. אבל אם לא- אתם יכולים לשקף להם את הדברים ולנסות להבין למה, זו סיטואציה שכדאי לנהל ברגישות לכל הצדדים.

לסיכום,

רוצים להתקדם? אל תחכו שיראו אתכם, תפעלו כדי להראות את עצמכם בתחומים שמעניינים אתכם – באופן בהיר, שקול, במינונים נכונים ועם רגישות לכל הנוגעים לדבר.

להצלחה הניהולית שלכם,

רות חובב וענונו

שתפו את הפוסט:

Facebook
Email
LinkedIn
WhatsApp
דילוג לתוכן