הבלוג

חיפוש

הרשמו וקבלו את הפוסט הבא למייל:

פוסטים חדשים

מה מעניין אותך

ההשפעה הניהולית שלך לרוב גדולה ממה שנראה לך

לאחרונה תפסו את תשומת הלב שלי שתי כתבות* על שני ענקי ניהול – טוני שיי, מנכ"ל זאפוס, שהלך לעולמו בנובמבר האחרון, ואיילון מאסק – מייסד טסלה, ספייס איקס ועוד.

כל אחד מהם יצר חברות ענק מובילות, עם אסטרטגייה חדשנית והשפעה ייחודית בתחומן. אבל לא על האסטרטגייה הייחודית אני רוצה לשים את האצבע, אלא על הנוכחות הניהולית שלהם כמנכ"לים . הם, אישיותם, תפיסת עולמם הניהולית – ממחישות את ההשפעה האדירה שיש למנכ"לים, למנהלים מקצה אל קצה – מההתנהלות היומיומית השוטפת ועד הנעה של מהלכים ארגוניים גדולים.

3 דוגמאות להשפעה ניהולית

עם השנים היתה לי הזכות ללוות ארגונים גם כשהתחלף המנכ"ל. חצי שנה אל תוך ההחלפה ובכל פינה באה לידי טביעת האצבע של המנכ"ל החדש:

  • מנכ"לית שהובילה מהלך של התייעלות קיבל ביטוי עד פינת הקפה בחברה – מספר סוגי העוגיות הצטמצם מאוד ושפע סוגי הקורנפלקס והחלב כבר לא היו שם.
  • מנכ"ל שהאמין בחשיבה משותפת כדי לקדם את הארגון ותוך זמן קצר התמסדו קבוצות חשיבה של עובדים ומנהלים לטובת בנייה ויישום של מהלכים ארגוניים – דבר שלא נראה לפני כן בארגון ויצר היכרות ושיח רוחבי.
  • דוגמא אחרת היא של מנכ"ל שהוביל שינוי בצורת העבודה – מגמישות והתאמה מהירה לצרכים של הלקוחות למיקוד המוצרים, תכנון ארוך טווח וסדר בתהליכים. אחד הביטויים הבולטים לשינוי היו בתדירות ותוכן הדיונים שהפכו למתוכננים, מדוייקים ועם תוצרים ברורים – ברוחות של המנכ"ל. 

 כלומר, את השפעת המנכ"ל הרגישו בפינת הקפה, בהתנהלות היומיומית ועל פניהם של אנשים – מצורת ההתנהלות שעבורו היתה ברורה מאליה.

דרך נוספת לראות את השפעת המנהל בצורה מצויינת היא במקרים בהם מספר יחידות באותו ארגון עוברות את אותו שינוי כשהאופן בו מתקבל השינוי שונה מהותית בין יחידה ליחדה. לדוגמה – בארגון שעשה שינוי במודל התגמול לעובדים – היו יחידות בהן עלו התנגדויות חזקות ואחרות שקיבלו את הדברים בטוב תוך התאמת דרכי הפעולה שלהם לתגמול החדש. בתקופה האחרונה ראינו את האופן בו יחידות התארגנו על המעבר לעבודה מהבית – היו כאלה שהתעשתו מהר והתאימו עצמן לשיטות העבודה החדשות ואחרות שלקח להן זמן להתרגל ולהתייצב. באותו ארגון, בתנאים דומים, אפשר להניח שהמרכיב הדומיננטי בתוצאות השונות היה המנהל שהוביל את המהלך.  

כלומר, כל שינוי שתרצו להוביל אליו – בין אם הוא בתפקוד יומיומי ובין אם הוא אסטרטגי – מערכתי להתנהלות שלכם יש השפעה גבוהה, כנראה גבוהה מזו שאתם משערים. ואם הדברים לא מתקדמים כמו שאתם מצפים- מומלץ לבדוק מה באופן ההשפעה, הניהול שלכם מוביל לכך.

אם נחזור לשיי, מנכ״ל זאפוס האגדי ואיילון מאסק – הם הטמיעו בכל חלק בארגון את גישתם דרך ההתנהלות שלהם. האנשים שלהם מדברים ונושמים את תפיסתם הניהולית והעסקית.

כששיי מאמין בשירות ללקוח כאסטרטגיה – הוא לקח את ההשפעה שלו עד לקצה. לדוגמה, לעובדים בהכשרה מוצע תשלום עבור עזיבת הקורס והחברה. באופן הזה עובר המסר שמי שנשאר עושה זאת מתוך בחירה וחיבור לדרך של זאפוס. דוגמה נוספת – כשלקוח מעוניין במוצר שלא קיים במלאי, העובדים יפנו אותו לחברה מתחרה שמציעה את אותו המוצר. באופן הזה מועבר המסר על חשיבות אסטרטגיית השירות ועל תפיסת השירות בחברה.  
במקרה של מאסק – החדשנות הפרקטית נמצאת בשיח המתמיד על שיפור של המוצרים, באפשרות הפתוחה להתנסות ולהיכשל, באפשרות של כל עובד לפנות אל כל אדם בארגון כדי לפתור בעיה, במבנה עם היררכיה נמוכה שנועד לשמר גמישות ותקשורת.  

3 כלים למנף את ההשפעה הניהולית שלך

 

1.תקשרו את ה"אני מאמין" שלכם – לא אחת אנחנו מניחים שהרוב חושבים כמונו, או שהדברים ברורים מאליו. לא אחת יש פער בין כוונת המנהל להבנת אנשיו. צרו לעצמכם כמה עקרונות ברורים, שיהיו מעין "כללי אצבע", "מצפן" לאופן שבו אתם רוצים שאנשים יפעלו.
שלבו את העקרונות בהתנהלות היומיומית שלכם – החל מהצגה שלהם באופן פורמאלי, דרך שיחות עם צוותים ועד שיחות מסדרון. השתמשו בעקרונות כדי להמחיש את צורת החשיבה שלכם.

2. הסתכלו על ההתנהלות שלכם – יש לך ציפיות להתנהלות שונה מהמצב הקיים היום ביחידה? – אנשים עובדים בסולו ולא מסתנכרנים בינהם, ואולי הם לא לוקחים אחריות ומגיעים אליך לקבל החלטות. שווה לבדוק למה, ומה ההשפעה שלך על המצב הקיים, האם ואיך יצרת אותו.

3. בקשו משוב כן – על מה שעובד ומה שפחות במסרים הניהוליים שלכם. תבינו איך שומעים ורואים אתכם האנשים שלכם דרך דוגמאות מהיומיום, דרך דילמות שמגיעות אליכם. זה דורש אומץ אבל הרווח הוא אדיר בהבנה איפה אתם עושים טוב ומקדמים ואיפה אתם מונעים יישום של דרכי פעולה חדשות.

ההבנה שההשפעה של מנהלים גדולה יותר ממה שנראה – היא עוצמתית. זו הזדמנות לדייק מסרים, את ה"אני מאמין" והפעולות שלכם.

שיי ומאסק הם השראה בהקשר הזה.

להצלחה שלכם,

רות חובב וענונו

שתפו את הפוסט:

Facebook
Email
LinkedIn
WhatsApp
דילוג לתוכן