יש לנו ציפיות גבוהות ממי שעובד איתנו – שיעבדו בקצב ובאופן מסויים, שידעו להסתכל לטווח ארוך באופן מערכתי ולתכנן קדימה וגם לתקתק משימות באופן מדוייק כאן ועכשיו, שיענו מהר ויהיו זמינים אבל שגם יהיו איתנו, שיעדכנו וישתפו אותנו במה שקורה אבל שלא יתישו בפרטים ועוד ועוד… וכשזה לא קורה נוצר תסכול, ולעיתים גם חוסר אונים ואפילו ירידה בשביעות הרצון שלנו בעבודה.
לרוב, אנחנו מסוגלים להתמודד עם פער בין הציפיות שלנו מעובדים, מקולגות – נקיים שיחה לתאום ציפיות, נייצר תהליך חניכה, ניתן משובים בצורה יותר סדורה. אבל כשזה נוגע למנהלים הישירים שלנו – התחושה שיש פחות מה לעשות וזה המצב הנתון.
מחקרים מראים שהקשר עם המנהל הישיר הוא קריטי להצלחה ושביעות רצון בעבודה. לפי גאלופ, כ-70% מרמת המחוברות של עובדים קשורה ישירות למנהל.ת שלהם. זה מסביר למה אנחנו מציבים רף ציפיות כל כך גבוה למנהלים שלנו – הרבה יותר ממה שאנחנו מצפים מעמיתים לעבודה.
אנחנו מבינים שלכל אחד ואחת מאיתנו יש חוזקות, יכולות הגבוהות, תפיסות וכן, יש לנו גם דברים שאנחנו… פחות. באופן טבעי יש לנו נטייה להתחבר, לעבוד טוב עם אנשים שדומים לנו. אבל ארגון ללא שונות וגיוון בין אנשים לא יחזיק מעמד לאורך זמן – כי יהיו חסרות לו נקודות מבט ודרכי חשיבה.
יצחק אדיג'ס דיבר על 4 סוגי טיפוסים בארגון אפקטיבי – שניים שמסתכלים לטווח הקצר – הביצועיסט והתהליכי, ושניים לטווח הארוך – היזם והחברתי.
הוא מתאר גם קונפליקטים מובנים בין כל הארבעה – היזם מתוסכל מהביצועיסט שרץ מהר מדי, הביצועיסט לא יכול עם החברתי שכל הזמן בודק את דעתם של אחרים, לחברתי קשה עם התהליכי – שהוא לא גמיש מספיק. וזה רק קצה המזלג.
אז על מי נוותר? כנראה שעל אף אחד – כי ארגון בריא צריך את כולם כדי לתפקד לאורך זמן. צוות אפקטיבי, בין אם הוא צוות הנהלה או צוות עבודה- צריך ייצוג של אנשים שונים, עם נקודות מבט שונות.
*גם המנהל.ת שלך לא מושלמים*
אם עד עכשיו יש ביננו הסכמה, אנחנו יכולים להגיע למסקנה הבלתי נמנעת – שגם המנהל.ת הישר.ה שלך, ובכן, לא מושלמים. יש לנו ציפיות גבוהות יותר מהם – כי הם נמצאים בתפקיד בכיר יותר. וזה מכעיס ולפעמים מתסכל, בייחוד כשזה חוזר על עצמו שוב ושוב.
אז מה עושים? נתחיל ממה לא עושים – לא מנסים לשנות את המנהל שלכם.
כבר ליווינו מנהלים שעשו שינוי שהוביל לשיפור משמעותי ביחסים ובאופן העבודה עם המנהל שלהם.
רוצים גם? מעולה, צירפנו כמה דגשים וכלים לאיך לעשות את זה נכון.
לצמצם את הפער עם המנהל.ת שלך – 5 כלים
1. תפיסה – המיינדסט שלנו כלפי המנהל.ת שלנו משמעותי ומשפיע על כל אינטראקציה יומיומית שלנו. חשוב לצאת לדרך בהבנה שיש שונות ביני לבין המנהל שלי, והשאלה היא איך ממנפים את זה לטובת היחידה. ניסיון או שאיפה לשנות אותם יגדילו את התסכול. קבלת המצב כמו שהוא וראיית השונות בינכם כיתרון תפנה אנרגיה מתסכול על הפער למציאת דרכים להרוויח מהיכולות המשלימות.
2. הוקרה ומינוף – לפני כל פגישה, שיחה, אינטראקציה עם המנהל.ת שלך – קחו רגע והיזכרו בדברים שהמנהל.ת שלך טובים בו – בניית קשרים ומערכות יחסים שפותחות לבבות ומייצרות הסכמות ברגע, או יכולת נהדרת לייצר סדר ובהירות. מה מהיכולות האלו יכולים לסייע לך? איך אפשר להיעזר בהם כדי לקדם משהו ש"יושב" עליך?
3. אמפתיה, חמלה, חיוך – להסתכל על חוסר המושלמות (הטבעית…) בחיוך. זה האדם, לא נשנה אותו. ננסה להבין ולקבל את המצב. גם לנו יש יכולות גבוהות ותחומים בהם אנחנו מאותגרים.
4. להתאים את עצמי – אחד המשפטים (המעצבנים, יש לומר) שאני אומרת בהקשר הזה הוא: "יש לנו שליטה רק על עצמנו". אם נתמקד בנסיון לשנות את האחר – זה רק יגביר את התסכול ואולי גם יחמיר את המצב. לכן, נשאר לנו לשנות משהו בעצמנו – את המיינסדט, הגישה, הפעולות שלנו ולראות איזה שינוי זה יוצר בעבודה המשותפת. למשל: עם מנהלת שמסתכלת "מלמעלה"- אפשר לבקש שתגדיר סדרי עדיפות ותיקוף בטווחי זמן קצרים, או להכין טבלה משותפת שמרכזת את כל הדברים שבאחריותי. עם מנהל שיורד לפרטי פרטים – אני אתן מידע בדחיפה במקום לחכות שישאל, עם מנהל משימתי שרץ קדימה- אכוון אותו למשימות שיעזרו לי, ומנהלת חברתית – אבוא אליה אחרי שכבר בדקתי עם אחרים ואשקף גם את דעתם או שאזמין אותה לפגישה עם הצוותים – כדי שתשמע אותם.
5. לשים דברים על השולחן – אפשרות נוספת היא לשקף את הדברים בשיחה. מתוך ההבנה שאף אחד לא מושלם ושאפשר למנף את השונות בינכם. בשיחה כזו:
לסיכום,
מחקר של Quantum Workplace (2020) מצא שעובדים שמרגישים שיש להם תקשורת טובה עם המנהל שלהם הם ב-2.8 פעמים יותר מעורבים בעבודה. זה מעיד על שביעות הרצון שלהם.
כשמדברים על ניהול, לרוב מתייחסים לעובדים, ממשקים ולא מספיק מתייחסים לעבודה עם המנהל.ת הישירים. כשדברים לא עובדים מספיק טוב – אפשר וחשוב לנהל את גם את זה. השיפור ייצר הקלה גדולה, הבנה, ועבודה משותפת משמעותית יותר טובה.