הבלוג

חיפוש

הרשמו וקבלו את הפוסט הבא למייל:

פוסטים חדשים

מה מעניין אותך

למה ואיך לאפשר לאנשים שלך חופשה

בתקופה האחרונה אני שומעת מהרבה מנהלים ועובדים על שחיקה, עייפות, קושי להרים עוד פרויקט ועוד אחד. אפשר להבין, אנחנו בשנים שוחקות כבר תקופה ארוכה- קורונה, מלחמה, אי וודאות עולמית. ביד אחת אנחנו מחזיקים דאגות וכאבים ובשניה – חיים "כרגיל" – עבודה, ילדים, תחביבים, בילויים. זה יוצר שחיקה שחופשה יכולה לצמצם.

האתגר המרכזי כשיוצאים לחופשה

כיוון שהארגון ממשיך לעבוד גם בזמן החופשה מגיעים מיילים, נשלחות הודעות בקבוצות ומקבלים שיחות. נוצר מצב מאתגר עד בלתי אפשרי לצאת לחופשה אמיתית, להתנתק מהעבודה. באופן הזה אנשים רבים לא לוקחים את החופשה שלהם עד הסוף – כלומר – הם יוצאים לחופשה, אבל נשארים מחוברים למיילים ("אני רק מציצה לרגע"), טלפונים ("הם יודעים שאני בחופשה, זה בטח דחוף"), הודעות ועוד.

גם בלי מגוון האמצעים הטכנולוגים שגורמים לנו להיות בקשר – המחשבות, הרעיונות והדאגות שלנו הולכות איתנו בראש. החל מ"אני מקווה שהם מסתדרים שם עם קידום הפרויקט", דרך "מה אני אציג בישבת הנהלה בעוד שבועיים", ועד "שכחתי לבקש שיעבירו אל הלקוח את הקובץ".

למה חשוב להתנתק מהעבודה מידי פעם?

מספר מאמרים ומחקרים מHBR מציגים את היתרונות שבחופשה שמאפשרת התנתקות:

בהיבט הארגוני – עסקי -חופשה יוצרת שיפור פרודוקטיביות, מפחיתה לחץ ומקדמת יצירתיות. בנוסף, חופשה מאפשרת לקבל פרספקטיבה שמסייעת לאנשים לזהות פתרונות חדשים לבעיות.

בהיבט האישי – זמן מנוחה מהעבודה מגביר חוסן, מה שמחזק את יכולתם של אנשים להתמודד עם קשיים בעבודה. בנוסף, זה מאפשר לאנשים הזדמנות לקדם את המטרות שלהם בחיים שמעבר לעבודה.

 

בהיבט הניהולי – אם תפרגנו לאנשיכם חופשה אמיתית, באופן שמותאם להם, הם יוקירו לכם את זה ויעריכו. תרוויחו עובדים עם מוטיבציה גבוהה יותר.

מהכיוון השני, מחקרים מראים שלעבודה בסופי שבוע או בזמן חופשה השפעה שלילית על מוטיבציה המובילה לירידה בשביעות רצון עובדים ופוגעת במידת הפרוקודטיביות.

אפשרו לאנשיכם מיצוי של החופשה

 

פעולות שיאפשרו לאנשיכם למקסם את החופשה שלהם:

1.פרגנו את החופשה באופן ברור – עכשיו יותר מתמיד חשוב שאנשיכם ישמעו מכם שחשוב לכם שהם יקחו את החופשה כדי להתרענן, להתאוורר, להתרחק. אם תגידו את הדברים באופן מפורש, אנשיכם יצאו לחופשה עם פחות רגשי אשמה ולחץ. ויפיקו ממנה הרבה יותר. הם גם יחזרו עם יותר אנרגיות.

2. תאמו ציפיות – ישנם עובדים שנהנים מניתוק מוחלט, אחרים צריכים לדעת שהכל מתקדם- כדי שיהיו רגועים, יש כאלה שעוברים על מיילים פעם ביום באופן מרוכז – כי זה מה שנכון להם ולארגון, או אחרים שחשוב להם שידעו שהם זמינים. כך או אחרת, אל תניחו שהאופן שבו אתם אוהבים את החופשה שלכם- זה האופן שבו הם רוצים את החופשה שלהם. ולכן- תאמו ציפיות:
>> שילחו את הפוסט הזה אליהם ותזמינו אותם לשיחה קצרה בנושא 🙂
>> תשאלו – איך אתם מעדיפים את החופשה שלכם?
>> תחשבו על מקרים ותגובות שעלולים לקרות בזמן החופשה

2. תעדפו ביחד – מה לסגור עד החופשה, מה נשאר פתוח, את מי להכין כדי שיתן מענה בנושאים מרכזיים במהלך החופשה – ואיך מתקשרים את זה, איזה שותפים, ממשקים, ספרים צריכים לדעת מראש שאתם יוצאים לחופשה.

3. הימנעו מלפנות אל אנשיכם בזמן החופשה ככל שניתן – מחשבות כמו ״רק אכתוב מייל- הוא כבר יענה לי כשיחזור״ או ״אני רק אשלח אליה שאלה קטנה בווטסאפ״ – לא מאפשרות להתנתק. אנשיכם מאוד יעריכו את זה כשיחזרו ויגלו שעשיתם מאמץ לאפשר להם התנתקות מלאה.

אגב, את אותו מהלך תעשו גם אם העובד.ת לקחו כמה ימים של חופש בבית. המהות אותה מהות. הם צריכים את החופשה.

פעולות שיאפשרו לכם למקסם את החופשה שלכם

 

ומה אתכם, כמנהלות.ים? חשוב שאת אותה הדרך תעשו לגבי עצמכם ותתקשרו את הדברים.
1.
מיקוד הדברים החשובים לקידום – הגדירו באופן ברור את סדרי העדיפות לאנשים שלכם – במה להתקדם, מה חשוב לעשות על ידי מי, מה התוצאה המצופה בכל דבר.

2. הגדירו באילו מקרים כן פונים אליכם– ישנם מצבים שבכל זאת דורשים מעורבות או התייעצות: משבר שקשור לדחיית לו"ז, סיום שלב בפרויקט, קבלת החלטה לאור תוצאות שאמורות להגיע. לעיתים הידיעה שיגיע עדכון כשצריך יאפשרו לך להרגע.

מומלץ לכתוב את עיקרי הדברים- כדי לצמצם אי הבנה.

3. הכינו מומחים למענה – שניים שלושה אנשים שבמקרים של שאלות או בירורים ניתן לפנות אליהם. חשוב להכין אותם מראש, לתת להם אחריות וסמכות לקבלת החלטות עד רמה מסויימת. הכינו הודעה אוטומטית בדבר יציאתכם לחופשה בה יש הפניה אליהם באופן מדוייק.

4. הררי המיילים- מאחר וביום ממוצע נכנסים עשרות ומאות מיילים. במידת האפשר צרו אוטומציות בתיבת המייל שלכם – מה למחוק, מה להכניס לתיקיית ה"דחוף" שאליה אתם מגיעים מייד אחרי החופשה ומה להפנות אל האנשים מהסעיף הקודם. בכל מקרה כדאי לסגור מראש ביומן זמן למעבר על מיילים ולפגישות עם אנשיכם ומעבר על המיילים בימים שאחרי החזרה מהחופשה כדי לאפשר עדכון מיד עם החזרה שלכם.

5. הגדירו תדירות סבירה להתחברות – ישנם תפקידים שדורשים זאת. לפני שאתם יוצאים לחופשה הגדירו את התדירות בה תתחברו למיילים והודעות. בסוף כל יום, בוקר וערב ואולי אחת ליומיים. תאמו ציפיות- עם המנהל הישיר, עם אנשיכם. זה יקל מאוד על כל הצדדים.

6. מקום לפריקת מחשבות – מחברת או NOTE בטלפון – כיתבו שם כל רעיון, דאגה, תזכורת, או מחשבה ותוכלו לשכוח מהם.

למנף את החופשה שלכם לשיפור תפקוד היחידה

חזרתם מהחופשה, שווה להפיק לקחים. כשאתם לא נמצאים אחרים נחשפים לחלקים מה"עולם" שלכם. יכולות להיות להם תובנות, ואולי תגלו שיש פעולה שאתם רגילים לעשות אבל מישהו מאנשיכם מאוד נהנה ממנה וישמח להמשיך להוביל אותה. אם משהו לא עבד כמו שצריך – שווה לבחון למה ולהפיק לקחים.
אותו הדבר במקרה בו עובד שלכם חזר מחופשה- נחשפתם לעולם שלו, יש תובנות? שווה ללמוד מהן.

לסיום,

שתהיה לכם ולעובדים שלכם חופשה שתטעין אתכם ואותם באנרגיה מחודשת, יצירתיות ובריאות.

ואם יש הצעות נוספות- נשמח לשמוע.

שתפו את הפוסט:

Facebook
Email
LinkedIn
WhatsApp
דילוג לתוכן