הבלוג

חיפוש

הרשמו וקבלו את הפוסט הבא למייל:

פוסטים חדשים

מה מעניין אותך

מתנצחים ומתנגחים בישיבות? 6 שלבים לדיון מפרה

השבוע זה בלט לי במיוחד בכל מקום סביבי – בשיח הציבורי, ברשתות, בפגישות עבודה, עם חברים, ועם עצמי. המצב שבו דיון הופך להיות שיח של התקפה והתגוננות, התנצחות שיוצרת התבצרות של כל צד בעמדותיו במקום לייצר השפעה זה על זה כדי ליצור פתרון משותף.
לדוגמא: פגישת עבודה בה אחד המשתתפים הציע פתרון לבעיה ומייד נענה בסיבות ללמה הרעיון לא יעבוד, "כבר ניסינו וזה לא הלך", אחרים הציעו רעיונות משלהם והשיח התמקד באיזה רעיון טוב יותר. זה התיש את המשתתפים, לא קידם את הדיון או הארגון, ובסוף נשארו עם פתרון בינוני כי הוא נוצר מנקודת מבט אחת.
זה קורה ממגוון סיבות ובהן- התאהבות שלנו ברעיון עצמנו, תרבות של ביקורתיות שאנחנו מאופיינים בה, דעתנות, תחרותיות, פוליטיקה ארגונית ואינטרסים. ובעיקר אגו שלא אחת מקשה עלינו להקשיב לאחרים.

דיון - הגדרה

דיון מוגדר כהחלפת דעות בדיבור או בכתב סביב נושא מסויים.

כשזה קורה- משני רעיונות נוצר רעיון שלישי משותף – שסביר שיהיה אפקטיבי יותר, נכון יותר, משוכלל יותר שנותן מענה רחב יותר.

השאלה היא – איך מאפשרים "החלפת דיעות סביב נושא מסויים"? או

איך מייצרים דיון אפקטיבי?

1. הגדירו את אופן התקשורת בשלב הדיון – כשאתם רוצים לייצר דיון סביב נושא הגדירו את הציפיות שלכם בצורה ברורה. למשל- אחרי מספר עדכונים לקראת המעבר לדיון "אני רוצה לשמוע את דעתכם על פתרון שעלה לי לבעיית ה…." או "יש לי רעיון בנוגע ל… ורציתי לשמוע את נקודות המבט שלכם – מה יעבוד ואיך". הפתיח הזה משנה את הMINDSET שלכם, של המשתתפים כלפי הדיון.

2. צרו הסכמה על מכנה משותף – לפני שעוברים לפתרונות, צרו בסיס מוסכם משותף, נקודת מוצא מוסכמת. זו יכולה להיות בעיה שכולם סובלים ממנה או הגעה למטרה שמשותפת לכולם.

3. הפרידו בין אנשים לרעיונות – לא אחת דיונים עוברים לרמה הפרסונאלית ומכאן התגובה הגנתית או מתקיפה והדיון מוסט. שימו במרכז השולחן רעיון, לא אדם. התייחסו לעובדות ונתונים, שאלו על הסיבות להעלאת הרעיון, תעלו שיקולים נוספים. אל תשפטו את האדם.
4. קיימו סבב התיחסות שיטתי – משיטת הMASTERMIND לסיעור מוחות קבוצתי למדתי לעשות סבב של שאלות – בו כל אחד שואל שאלה על הרעיון שהוצע ולאחריו סבב התייחסות של כולם. זה מאפשר לשמוע דיעות גם של אלו שיותר קשה להם להצטרף לדיון.
5. אם אנשים מעבירים ביקורת – הקשיבו לה ושאלו אותם איך הם מציעים להתמודד איתה.
6. רישמו / סכמו את ההתייחסויות, השאלות והרעיונות על מסך משותף – כתיבה מול כולם מוודאת שהמסר עבר באופן מדוייק.

דיון אפקטיבי מתוך הקשבה והחלפת רעיונות זה "שריר" שאפשר לפתח. ממליצה בחום לשלב בכל ישיבה לפחות 10 דקות של דיון אמיתי (בשונה מעדכון / סטטוס / העברת גוף ידע ועוד) כדי להתאמן על החלפת רעיונות ולייצר תוצרים טובים יותר.
מצרפת הרצאת TED שמציגה עוד כלים פרקטיים ליצירת דיון אפקטיבי.

שתפו את הפוסט:

Facebook
Email
LinkedIn
WhatsApp
דילוג לתוכן